Szanyi Valér: Gyorsabban, európai színvonalon javíthatjuk a gazdálkodók gépeit a magyar kormány támo

Ha valakinek autója, traktorja van Kárpátalján, az talán ismeri, de ha nem, akkor, ha gépének erőforrása komolyabban meghibásodik, megismerheti Szanyi Valér nevét. A nagydobronyi vállalkozó műhelyében ugyanis nem egy évtizede hatékonyan „gyógyítják” a járművek, erőgépek „szívét” — a motorját. Az itteni ügyes szakemberek modern gépeken dolgozva adnak új életet ez utóbbiaknak. Vezetőjükkel beszélgettünk el a minap.

— Hol kell keresni a jelenlegi sikeres vállalkozás gyökerét?


— Őszintén szólva még nem is gondolkodtam el ezen… Talán onnan érdemes elindulni, hogy minden fiút vonzanak a gépek, a motorok. Úgy 12 éves lehettem, amikor egy mopedet kaptam ajándékba a szüleimtől. Mivel folyton elromlott, sokat bütykölgettem. Egyszer komolyabban meghibásodott a motorja, s büszke voltam magamra, hogy egyedül meg tudtam javítani. Talán az volt az a meghatározó pillanat az életemben, amely befolyásolt a szakmaválasztásban, később pedig a vállalkozásom tekintetében…


— Hol tanulta a járművek erőforrásainak javítását, felújítását?


— Szülőfalumban érettségiztem, majd Nyíregyházán tanultam ki az autószerelői szakmát. Innen egy márkaszervízhez irányítottak, de láttam, hogy itt nem lesz igazi autószerelő belőlem: csak a vadonatúj autókat kellett szervizelni — pld. olajat cserélni… Egyik munkatársam felajánlotta, hogy amennyiben igazán érdekel a dolog, akkor beajánl egy kemecsei szervizbe, ahol komolyan foglalkoznak a járművek erőforrásainak felújításával. El is vállaltam e munkát. E szervizből Nyíregyházára, egy gépműhelybe szállítottuk felújításra a hengerfejeket, motorblokkokat, főtengelyeket, s nagyon megtetszett ez a munka. El is gondolkodtam azon, hogy jó lenne egy ilyen vállalkozást elindítani idehaza, szülőföldemen…


— A fiatalokat már akkor, az ezredforduló környékén is vonzotta a külföld, így Magyarország — Ön mégis Nagydobronyba akart visszatérni. Csak nem a szerelem volt az oka?


— Hát, nagyon beletrafált! Igen, szerelmem, Ágnes — aki azóta már a feleségem és gyermekeim édesanyja — volt az, aki miatt visszautasítottam három jó ajánlatot is Magyarországon, s hazajöttem… Megjegyzem, hogy azóta is volt egy olyan pillanat, amikor erősen elgondolkodtam azon, hogy eladok mindent és másutt folytatom az életemet, de ő bölcsen maradásra bírt: dolgozni mindenütt kell, sehol sincs kolbászból fonva a kerítés… Hálás vagyok neki ezért, hiszen valóban Kárpátalja a mi szülőföldünk, hűnek kell lennünk hozzá!


— Térjünk vissza a tervekhez…


—Tovább foglalkoztatott a motorfelújító műhely gondolata, ám ennek beindításához komoly tőkére lett volna szükség. Végül egy jó ismerősöm adta kölcsön a szükséges összeget, hogy megvegyem azt a három gépet, amivel el tudtunk indulni: blokkfúrót, blokkhónolót és tengelyköszörűt… Ezek mellé 2004-ben sikerült egy kis síkköszörülőt vásárolni. A Majdant követően azonban nagyon meggyengült a hrivnya, ami miatt egy rossz időszak következett számunkra. Ám összetartó csapatunknak köszönhetően sikerült átvészelnünk azt. Persze, fejlesztésekről nem is álmodtunk azokban az években… Azután jött az Egán Ede-program — bár sokan nem is hitték el, hogy az anyaország ennyire komolyan, ennyire elérhető módon támogat bennünket!


— Mire pályázott?


— Jómagam az elsők között pályáztam vállalkozásfejlesztési támogatásra. Az elnyert támogatásból egy olasz, Comec márkájú szelepköszörülő gépet, illetve egy szalagcsiszolót vásároltam, amelyek világszínvonalat képviselnek, s amelyekre nagy szükségünk volt.


A második pályázatunkon elnyert támogatásból egy univerzális marógépet szereztem be. Amíg nem volt meg, addig Ungváron végeztettük el a szükséges műveleteket. Csak megjegyezném, hogy a pályázathoz szükséges önrészből csak egy régi, használt gépet vehettem volna, a magyar kormány segítségének köszönhetően azonban egy vadonatúj, modern masina segíti a munkánkat!


— Apropó, munka… Sok a megrendelésük?


— Nagydobronyban, de az egész régióban nagyon sokan foglalkoznak mezőgazdasággal, s nagyon sok gazdálkodónak van kisebb nagyobb traktorja, autója, egyéb gépe. Műhelyünkben — hála az anyaország támogatásának — immár európai színvonalon javíthatjuk, újíthatjuk fel ezek erőforrásait. Nem kell a gazdáknak messzire menniük, s arra is odafigyelünk, hogy ha például aratás idején hibásodik meg egy kombájn motorja, akkor azt soron kívül hozzuk rendbe!


— A legutóbbi fordulóban is pályáztak?


— Bár van egy régi, szovjet síkköszörülőnk, az olyan kicsi, hogy vele nem tudjuk elvégezni a szükséges műveleteket a modern, nagyobb erőforrások hengerfejein, illetve motorblokkjain. Ugyancsak Comec márkájú masinát vennénk, aminek elég borsos az ára, így nagyobb az önrész. Ennek ellenére megérné számunkra, mert szükség van erre a gépre, hogy ki tudjunk elégíteni minden, a motorok felújításával kapcsolatos igényt. Csak Ungváron van ugyanis hasonló, de ott előfordul, hogy két-három hét múlva ígérik, hogy végeznek a munkával — addig pedig kénytelenek vagyunk várakozni, s várnia kell a megrendelőnek, a gazdálkodónak is. Amennyiben elnyernénk a támogatást, operatívan tudnánk segíteni nekik…


Az interjút Bíró László készítette

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Web szerkesztő: Archív-Hungária Kft., www.erendesign.hu