Zsuzsika és Kovácsréti Anci letűnt fénykora

A Borzsa-völgyi kisvasút idén ünnepli fennállásának 110. évfordulóját. Az első keskeny nyomtávú vasúti modellt 1889-ben, a Párizsi Világkiállításon mutatták be. Az ominózus világkiállítás és a Borzsa-völgyi kisvasút megépítése között mindössze 19 év telt el.

Első két szakaszán – a Beregszász–Dolha illetve Nagyszőlős–Komlós vonalon – 1908. december 23-án indult meg a forgalom. 1914-től kezdődően már négy pár személyvonat közlekedett a Beregszász és Kovácsrét közötti 70 kilométeres távon. Minden bizonnyal ez volt a kisvasút fénykora, melynek szerelvényét a ruszin lakosság Kovácsréti Anci (Анця Кушницька) névre keresztelte. Mára a Nagyszőlős–Komlós az egyetlen fennmaradt vonal, ahol keskeny nyomtávon bonyolítanak személyforgalmat Kárpátalján. Az itteni szerelvényeket Zsuzsikának nevezik a helyi magyarok. A Beregszászi állomás már csak depóként üzemel, ahol a szerelvények javítását végzik.

Fotó: uzhgorod.net

A kisvasút bekapcsolta a terület közlekedési vérkeringésébe a Borzsa-völgy addig félreeső tájait. Egyszerre szolgált gazdasági és lakossági érdekeket, sőt, töltései árvízvédelmi célokat láttak el és látnak el a mai napig. Leghosszabb szakasza a Beregszász–Kovácsrét vonal, amely a Beregszász, Beregszász lóversenytér, Beregardó, Klein tanya, Kígyós, Nagybereg, Beregújfalu, Alsóremete, Felsőremete, Komlós, Beregkövesd, Alsókaraszló-Beregkisfalud, Ilosva vásártér, Ilosva, Cserhalom, Bilke, Mistice, Lukova, Zárnya, Dolha, Szuhabaranka, Kovácsrét állomásokon futott keresztül. A Nagyszőlős–Komlós vonal Nagyszőlős, Szőlősegres, Feketepatak, Salánk és Komlós érintésével közlekedett.

A kárpátaljai vasutak a lembergi székhelyű Nyugat-Ukrajnai Vasúthálózat fennhatósága alá tartoznak. Az üzemeltető szerint a 750 mm-es nyomtávú vasútvonalak fenntartása veszteséges. Az állami nagyvállalat nem kezeli kiemelten a megmaradt kárpátaljai kisvasút kérdését, sőt, fel kívánja számolni azt. Az egykori Borzsavölgyi Gazdasági Vasúthoz tartozó Zádnya–Kovácsrét szakaszon 2009-ben a vágányokat is felszedték és barbár módon vashulladékként értékesítették. Ez ellen számos civil szervezet tiltakozott, közös kezdeményezés indult a kisvasút megmentésére. Azóta sem lehet tudni, hogy az üzemeltető hajlandó-e új megközelítésbe helyezni a Borzsa-völgyi kisvasút problémáját. Pedig az autentikus kisvasutak turisztikai hasznosítására számos jó példa akad a környező országokban is.

A kisvasút által összekötött települések és a Borzsa-völgy csodás tájai számos kincset rejtenek. A kuruc szabadságharc megannyi színhelye kötődik ehhez a vidékhez. Dolha közelében vívták a Rákóczi-szabadságharc első ütközetét 1703. június 7-én. A vesztes csatának a Dolha főterén álló Turul-emlékmű állít emléket. Ennek közelében áll a Dolhai család ódon várkastélya. 1711. február 11. és 18. között Salánkon tartották meg Rákóczi utolsó országgyűlését, innen indult el a vezérlő fejedelem Lengyelország és az élethosszig tartó száműzetés felé.

Fotó: ukrainer.net

A vidék turizmusának fellendítése és a kisvasút turisztikai hasznosítására történtek már próbálkozások. 2017-ben svájci támogatással Kirovográd megyéből Kárpátaljára szállítottak egy régi gőzmozdonyt azzal az elgondolással, hogy hetente egyszer, egy nosztalgiajárat keretében az 1950-ben gyártott gőzmozdony vontassa a kisvasút kocsiit a Nagyszőlős–Ilosva szakaszon. Sajnos azonban a kezdeményezés kudarcba fulladt, mivel a beszerzett gőzmozdony meghibásodott és nem találtak anyagi forrást a megjavítására.

A szintén svájci RTS tévécsatorna támogatásával kezdett a Prime Story Pictures filmvállalat az Ukrajna által a Monarchia korszakából megörökölt különleges kisvasutakról szóló dokumentumfilm forgatásába 2018 novemberében Kárpátalján. A 4 millió hrivnya (40 millió Ft) költségvetésű film célja a régi vasutak különlegességének és szépségének bemutatása.

Minden augusztus első vasárnapján megrendezésre kerül a Borzsa-völgyi Kisvasút Napja. A kisvasút sorsát szívükön viselő önkéntesek ezzel a rendezvénnyel igyekeznek felhívni a figyelmet a keskeny nyomtávú vasúti közlekedés megmentésének fontosságára. Ilyenkor fel lehet szállni a beregszászi állomáson a kis lokomotívra, majd egészen Ilosváig és vissza lehet utazni vele. A 70 km-es szakasz a kanyargó Borzsa folyót követi. Az utazás egy irányba közel 5 óráig tart, a komlósi megállónál népünnepélyt tartanak az esemény kapcsán.

Featured Posts
Recent Posts